Code Rood versus de luchtvaartsector

Alles wijst op een catastrofale klimaatcrisis als er niet snel ingegrepen wordt. Ondertussen verdubbelt het aantal privévluchten op een jaar tijd! De CO2-uitstoot van privévluchten in België bedroeg in 2021 41.000 ton. Dat is evenveel als de jaarlijkse uitstoot van 27.310 auto’s. De klimaatactivisten van Code Rood richten daarom hun vizier op de luchtvaartsector. Een sector die ons klimaat verziekt en inherent de ongelijkheid in het systeem duidelijk maakt. Er wordt actie gevoerd in het weekend van 15 tot 17 december. 

door Rebekka

Eerdere acties van Code Rood 

Code Rood is een burgerinitiatief dat door middel van burgerlijke ongehoorzaamheid al twee maal directe actie voerde. In oktober 2022 tegen Total Energies en in juni 2023 tegen Engie. De eerste twee edities van Code Rood richtten zich tegen grote energiebedrijven, met als centrale eis een stop van fossiele energie. Naast de eis om niet verder te investeren in fossiele energie schuiven de activisten ook sociale eisen naar voren zoals betaalbare energie voor iedereen en een jobtransitie naar duurzame sectoren. De klimaatactivisten zijn bereid de wet te overtreden om het punt te maken dat de manier waarop de maatschappij vandaag georganiseerd is niet houdbaar is. 

Terwijl de luchtvaart ‘skyrocket’, kreunt het openbaar vervoer

Vliegen wordt steeds populairder, dat is ook niet verwonderlijk aangezien het vliegtuig zo’n 2,5 keer goedkoper is dan dezelfde reis met de trein. Desondanks stoot een vliegreis zo’n 80 keer meer uit. Ondanks de bewezen impact op het klimaat blijft de Belgische overheid geld pompen in de luchtvaartsector. De luchthavens van Oostende en Antwerpen ontvingen in 2021 zo’n 9 miljoen euro aan subsidies. Daar bovenop loopt de overheid 700 miljoen euro mis door allerhande belastingvoordelen voor de luchtvaartsector. Dit zijn hallucinante cijfers op een ogenblik dat het openbaar vervoer smeekt om meer middelen en mensen. De werknemers van zowel de NMBS als de Lijn strijden voor een investering in meer collega’s en infrastructuur, die vandaag tot op het bot verouderd is. 

Klimaatactivisten en werknemers openbaar vervoer hebben dezelfde doelen

Betere loon- en werkomstandigheden zijn nodig als antwoord op het personeelstekort. Een drastische uitbreiding van het openbaarvervoernet is nodig als alternatief voor vlieg- en autoverkeer. Een verdere privatisering gaat echter de andere weg op. 

De samenwerking van klimaatactivisten en personeel van het openbaar vervoer in Duitsland onder de noemer #wirfahrenzusammen (#werijdensamen) toont hoe we samen kunnen strijden. Klimaatactivisten bezochten de piketten van stakende arbeiders en arbeiders sloten aan bij de klimaatmarsen. Het leverde kleine successen op met goedkopere tickets en de uitbreiding van enkele lijnen. Om de uitstoot te verminderen, het aanbod te vergroten en het personeel degelijke arbeidsvoorwaarden te bieden, is er maar één oplossing: massale publieke investeringen in openbaar vervoer.