Beeld je in dat pakweg de Italiaanse premier zijn controle op de media zou aanwenden om zijn commerciële belangen op sportief vlak te versterken. De hele goegemeente zou op zijn achterpoten staan. In ons land daarentegen bleef het opvallend stil toen mediabedrijf Woestijnvis, tevens eigenaar van de sportwedstrijd ‘De Ronde van Vlaanderen’, in de aanloop naar haar sportief evenement uitpakte met een wekenlange promotiestunt in de vorm van een reeks over de ‘De Ronde’ die bovendien op de nodige promotie kon rekenen in Woestijnvis-blad Humo. Het doel daarbij was uiteraard niet om het volkse element van het sportieve gebeuren te stimuleren, maar wel degelijk om de VIP’s meer te laten betalen. De mediagreep van het bedrijf van Wouter Vandenhaute zal verder uitbreiden nu het VT4 en VijfTV heeft opgekocht. Dit soort operaties heeft niets met “creativiteit” te maken, het is een commerciële opstelling gericht op winstmaximalisatie waarbij creativiteit en volkse elementen de kop worden ingedrukt.